Pandemia SARS-CoV-2 przyniosła trudny czas światowej gospodarce. Szybkość rozprzestrzeniania się koronawirusa i drastyczne środki wprowadzane przez rządy powiększały obawy o przyszłość biznesu. Mimo to, ponad perspektywą krótkoterminową, zdominowaną przez negatywne skutki, zarysowują się trendy sprzyjające stabilizacji i podtrzymaniu koniunktury w gospodarce morskiej. O tym, jak radzą sobie w tym trudnym czasie biura projektowe, zapytaliśmy Dariusza Frankowskiego, dyrektora zarządzającego Havyard Design & Engineering Poland.
Polski przemysł jachtowy produkuje ponad 20 tysięcy jachtów rocznie. Polska jest pierwszym w Europie i drugim na świecie, po Stanach Zjednoczonych, producentem jachtów motorowych o długości do 9 metrów.
GALATEA to jeden z satelitów Neptuna, któremu nadano imię morskiej nimfy znanej z mitologii greckiej. Jej urodę możemy podziwiać na fresku Rafaela Santi, który znajduje się Willi Farnesina (Chigi) w Rzymie.
W dalekowschodniej stoczni „Zwiezda” rozpoczęła się budowa najpotężniejszego na świecie atomowego lodołamacza „Rosja” projektu „Lider”, poinformował „Atomflot” (Rosatomflot jest częścią państwowej korporacji „Rosatom”).
Ukraińska marynarka wojenna otrzyma w przyszłym roku systemy rakiet przeciwlotniczych Neptun i rozmieści je na morzach Morza Czarnego i Azowskiego - powiedział w sobotę dowódca sił morskich Aleksander Neizhpapa.
Współpracę m.in. w planowaniu infrastruktury lotniskowej i kolejowej, czy zaprojektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada podpisane w środę przez przedstawicieli Polski i Wielkiej Brytanii porozumienie o współpracy dotyczącej CPK.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
Luty był rekordowym miesiącem dla elektrowni wiatrowych, ale niewykorzystany potencjał jest ogromny. Gdy lądowa energetyka wiatrowa czeka na zmianę tzw. ustawy odległościowej, sektor OZE z nadzieją zerka w stronę wybrzeża. W perspektywie dwóch dekad będziemy mogli mówić o ponad 10 GW energii generowanej na polskim morzu, ale potencjał Bałtyku jest dwa razy większy.
Podkomitet ds. Projektowania i Konstrukcji Statków (SDC Sub-committee) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) zakończył w pierwszej połowie lutego 2020 r. prace nad nowymi kryteriami oceny stateczności statków w stanie nieuszkodzonym. Prace, trwające ponad 15 lat, zaowocowały projektowymi kryteriami, które znane są pod nazwą „Kryteria stateczności statków w stanie nieuszkodzonym drugiej generacji”.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z